Cavediving en 500ste duik

3 oktober 2011 - Playa del Carmen, Mexico

´s Ochtends om 9.00 uur komt Alfredo ons ophalen van ons hotel om 2 grotduiken te gaan maken. Vanochtend was dat in de stromende regen. Het heeft hier de hele nacht en ochtend gigantisch hard geregend. Op sommige plaatsten stond wel een halve meter water op de weg.

Mijn 500ste duik was geweldig! Die hebben we gemaakt in de cenote met de naam Tajma-Há. Na afloop hebben we samen een lekker stukje taart gegeten. We hebben daar op de weg terug een Red Mexican Tarantulla gezien, gelukkig was zij niet snel genoeg voor Jans en zijn fototoestel. Ook heb ik een hele erge mooie paars/blauwe Swarovski ring gekregen voor mijn 500ste duik. Daar waar de gewone caveduikers stoppen gaan wij door. We zijn nu dus echt aan het caveduiken, het mag wel niet, maar we houden iedere keer zoveel lucht over dat Alfredo ieder gaatje van de grotten aan ons laat zien. We hadden nog twee diepe Cenotes op ons verlanglijstje staan, maar helaas is The Pitt gedeeltelijk ingestort en nu gesloten voor duikers en bij Angelita worden de laatste tijd veel duikers overvallen en beroofd van al hun bezittingen. Dat is het ons niet waard om daar te gaan duiken. De Cenotes zijn ondergelopen grottenstelsels met zoet water, maar omdat ze zo dicht bij de zee liggen zit er op sommige plekken zout water in. Dit wordt een hallocline genoemd. Je kunt dit goed zien op de foto´s. Als je erdoor zwemt lijkt het net of je heel erg dronken bent. Morgen gaan we nog 2 duiken maken en dan hebben we een rustdag. Donderdag hebben we een familiedag met Alfredo bij hem thuis. Hij is de hele week al bezig om een feestje/BBQ voor ons te regelen en heeft al veel vrienden uitgenodigd, die wij ook kennen. Vrijdag vertrekken we helaas alweer naar huis.

1. Noortje:
    4 oktober 2011
    Hola! Mooie foto's hoor, ahhh ik wil ook weer terug! Is de Pit ingestort?? dat meen je niet! Que pasa? Ik mis toruwens wel een foto van de ring :-) Geniet er nog even van! x
  2. Brigitte:
    4 oktober 2011
    Hoio Anous! Gefiliciteerd met je 5000e duik (zelf zat ik destijds op Sulawesi, op de Bunaken, en ik heb geen ring maar een sleutelhanger met een enórme kever in plexiglas van Caroline gehad, idióte geschiedenis, hoor je nog wel, op mijn verjaardag hebben we het er nog toevallig over gehad en iedereen heeft zich doodgelachen....). Leuke foto's trouwens in de grot! Wilde van het weekend in de bus duuken, in BUSsloo, maar had kopzeerte (migraine). Duhus, geen buhus. Geniet nog even lekker door, alvast fijne 500+ duiken gewenst, doe Janso de groetjes, knuffles,Brigitte
  3. Brigitte:
    4 oktober 2011
    Hoio Anous! Ik had weer eens een beetje N2-narcose: natuurlijk gefeliciteerd met je 500e duik, die 5000e komt nog wel een keertje! Lalalalalaaaaaaaaaaaaaa....plóns!
  4. Nico:
    4 oktober 2011
    Hé Anousch, gefeliciteerd met je 500-ste, te gek! Gave foto's hoor! Veel plezier nog jullie. Bussloo was ook weer te gek: voor het eerst walvissen en dolfijnen gezien. Foto's zijn helaas niet gelukt, maar ja.
    Groet, Nico.
  5. hoofdzuster:
    5 oktober 2011
    fantastische foto's en van harte gefeliciteerd met je 500ste duik. Dat er nog vele mogen volgen. Maak er een mooie dag van vandaag en daarna goed uitgerust en voldaan aan de terugreis beginnen. Het wordt hier al herfst dus kleed je goed aan. Later!!!!!!!!!!!!!
    groetjes,
  6. Halbe en Gea:
    5 oktober 2011
    Hoi daar hele mooie foto,s lijkt me verschrikkelijk eng maar geweldig voor jullie, heb de kaart via moeders ontvangen dank je wel ben vandaag nog even geweest ze voelt dat ze achter uit gaat jammer voor julie dat je vrijdag alweer terug gaat maar voor je moeder is het goed goed dat je even heb gezegd dat ik met Halbe meeging had s,middags wel gebeld maar ze pakte niet daarna er niet meer aan gedacht erg druk en toch weer raar weg gekomen liefs Gea nog veel plezier en lekker eten met de bbq en een goede terug reis